Logopedia

Dzień dobry
To już ostatnie zadania w tym roku szkolnym.
1. Gimnastyka buzi i języka – Wymyśl Słowo. Układamy z literek dowolny wyraz i wykonujemy ćwiczenia przypisane danym literom (Gimnastyka buzi i języka-wymyśl słowo1Gimnastyka buzi i j ęzyka-Wymyśl słowo2).
2. Lista wakacyjnych zadań (Wakacyjne wyzwania)
Proszę, nie zapominajcie o ćwiczeniach buźki i pilnowaniu ładnej wymowy w wakacje.
Życzę wszystkim udanego wypoczynku i szczęśliwego powrotu we wrześniu do szkoły i przedszkola już w normalnych warunkach.
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni X

Witam serdecznie
Propozycja na ten tydzień to:
1. Gra w ruletkę – aby poćwiczyć narządy mowy:
2. Krzyżówka – utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [s]. krzyzowkaswyglos
3.Gra w kółko i krzyżyk – utrwalanie prawidłowej wymowy głoski[z]. Potrzebne są plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju. Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie. Kółko-i-krzyżyk-z-nagłos-i-śródgłos-1
4. Książeczka – utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [c] w wyrazach. Do każdego obrazka układamy zdanie lub historyjkę.
Wykonujemy książeczkę w następujący sposób:
a) Drukujemy kartkę, odcinamy niepotrzebną krawędź dookoła.
b) Składamy dwukrotnie kartkę – według linii – w pionie i poziomie a następnie rozprostowujemy ją.
c) Nacinamy w 3 miejscach ale nie rozcinamy kartki!
d) Składamy w książeczkę.
e) Z kolorowego papieru wycinamy i przyklejamy okładkę.
f) Dla komfortu użytkowania książeczki sklejamy wewnątrz te kartki, które się rozchodzą.C-książeczka-wygłos
5. Gra z kostką – utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [dz]. Do przeprowadzenia zabawy potrzebne są: kostka, liczmany (np. kolorowe szkiełka) oraz wydrukowane plansze do gry – po jednej dla każdego uczestnika zabawy.Najmłodszy uczestnik rozpoczyna grę rzucając kostką i oznacza liczmanem jedno pole na planszy [rozpoczynając od dołu] w kolumnie z wylosowaną cyfrą. Pole może być oznaczone jeśli gracz przeczyta poprawnie słowo. Pola z obrazkami – jeśli uczestnik gry prawidłowo nazwie obrazek, może w nagrodę zaznaczyć dodatkowo 1 pole powyżej obrazka.Każdy z graczy ma do dyspozycji 1 planszę do gry tylko dla siebie. Gracze na zmianę rzucają kostką do gry.Wygrana należy do gracza, który jako pierwszy oznaczy wszystkie pola w jednej kolumnie! głoska-dz-gra-z-kostką-1
Pozdrawiam
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni IX

Dzień dobry:)
Zadania dla tych, którzy ćwiczą prawidłową wymowę głoski [r].
1. Ćwiczenia oddechowe-wąż. Materiał zawiera 5 kart. Na pierwszej karcie znajduje się ilustracja węża z pustymi kropkami. Na kolejnej, na wężu znajdują się trzy pierwsze kolorowe kropki. Na dwóch kolejnych kartach wąż jest uzupełniony o wzór z kolorowych kropek. Na ostatniej karcie znajduje się szablon kropek do wycięcia. Za pomocą wybranej planszy i wyciętych kolorowych kropek, można poćwiczyć oddech – zaciągając elementy za pomocą słomki.
2. Gra Duble-TDN – dziąsłowa wymowa głosek [t,d,n] – pamiętajcie o unoszeniu szerokiego języka wysoko za górne zęby przy wymowie tych głosek . Instrukcja znajduje się na ostatniej karcie pracy (zał. nr 2).
3. Różnicowanie głosek [r-l] – R-L-wykreślanka. Polecenie znajduje się na karcie pracy (zał. nr 3).
4. R-mapa skarbów z głoską [r] – Kodowanie. Materiał zawiera 4 karty z różnymi wersjami mapy. Na pierwszej karcie należy wypisać pozycję na mapie wypisanych poniżej elementów. Na kolejnej karcie elementy do odnalezienia oznaczone są ikonkami, na trzeciej należy odnaleźć wskazane pozycje i wypisać nazwy elementów, ostatnia mapa jest do dowolnego uzupełnienia (zał. nr 4).
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni VIII</font

Witajcie dzieciaki!
Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam duuużo radości, samych cudownych chwil i spełnienia marzeń:)
Dzisiaj przesyłam film z propozycją ćwiczeń oddechowych i zabawy z kląskaniem:https://www.youtube.com/watch?v=GbbM1Eouy-Y
oraz materiał z ćwiczeniami trudnych głosek [sz,ż,cz,dż].
Polecenia znajdują się na kartach pracy do wydrukowania:
różnicowanie s-sz
S-SZ-wykreślanka
Zdania-SZ,Ż,CZ,DŻ
Pozdrawiam:)
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni VII</font

Witajcie moi mili:)
1. Dzisiaj przesyłam ćwiczenia słuchowe (różnicowanie dźwięków) – zawarte w filmie (link poniżej). Do tego ćwiczenia można wydrukować karty pracy, które są do pobrania pod filmem.
2.Ćwiczenia artykulacyjne niezbędne do pięknej wymowy – Ćwiczenia-artykulacyjne-dla-dzieci
3. Materiał do ćwiczeń prawidłowej wymowy głosek (każdy wybiera własną ćwiczoną głoskę). Należy starannie powtarzać wyrazy, wyrażenia i zdania. Można pokolorować obrazki:
Tu należy wyszukać na pierwszej karcie pracy takie same elementy, a na drugiej zapisać ich ilość, następnie pokolorować obrazki:
[ś] i [ć] – Wyszukiwanka-Ś,Ć
 
Miłej zabawy:)
Pozdrawiam
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni VI

Dzień dobry:)
Aby ładnie i wyraźnie mówić, warto wykonywać regularnie ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe i słuchowe.
Zamieszczam propozycje tych ćwiczeń:
1. Gimnastyka buzi i języka z wiewiórką. Materiał zawiera planszę z 6 kartami, na których przedstawiono opisane ćwiczenia. Podwójnie wydrukowane karty mogą posłużyć do gry w memo, w której dziecko ma za zadanie odnaleźć pary i powtórzyć widoczne na obrazkach ćwiczenia (zał.Ćwiczenia z wiewiórką).
2. Ćwiczenia oddechowe:
– karta pracy “Kura” – wymawianie tekstu na jednym wydechu (zał.Kura-ćwiczenia oddechowe).
– film z instrukcją do samodzielnego wykonania Dmuchajki – pomocy logopedycznej do ćwiczeń oddechowych.
3. Ćwiczenie słuchu fonetycznego – karta pracy “Nagłos” (zał. Nagłos -słuch fonemowy).
4. Zbiór “Łamańców językowych” – do szlifowania pięknej wymowy (zał.Łamańce językowe1).

Zadania z poprzednich tygodni V

Dzień dobry:)
Na ten tydzień zamieszczam materiały dla wszystkich, którzy ćwiczą prawidłową wymowę głoski “S”.
1. Na początek propozycja bardzo ciekawych ćwiczeń oddechowych, które są niezbędne przy terapii głosek szeregu syczącego:
2. Zakładki z prawidłowym ułożeniem języka, zębów i warg przy wymowie głosek szeregu syczącego (przypominajka) – do wydrukowania, pokolorowania i złożenia – Logopedyczna-zakładka-instrukcja-wymowy-głosek-syczących
3. S- w literce. Ilustracje należy pokolorować i starannie powtarzać nazwy obrazków – S-w literce
4. Gra Duble z głoską “S” – do wydrukowania i wycięcia. Instrukcja znajduje się w zawartym materiale – Duble-S
5. Karty pracy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski “S” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach – S-zdania i obrazki
 
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni IV

Witajcie Kochani:)
Tym razem zajmiemy się głoską “R”.

1. Ponieważ mamy utrudniony kontakt osobisty, udostępniam film mojej koleżanki, z dokładną instrukcją i propozycjami ćwiczeń.

2. Wiosenna gimnastyka buzi i języka -ćwiczenia wzmacniające pionizację języka (załącznik nr 1).
Wydrukowaną kartę z obrazkami proszę pokolorować i porozcinać wzdłuż linii. Pojedyncze karteczki poskładać i wrzucić do pojemnika lub umieścić każdą z nich w jajku niespodziance.
Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie. Dodatkowo można poprosić o interpretację obrazka – dlaczego kojarzy się z wiosną lub z danym ćwiczeniem.

Na przykład: bocian – przylatuje do Polski wiosną. Długo stoi na jednej nodze a to jest podobne do trzymania języka w górze.

Wiosenna-gimnasyka-buzi-i-języka


3. Klauny -TD – dziąsłowa wymowa głosek “TD” – Polecenie znajduje się na karcie pracy (załącznik nr 2).

Klauny-TD1


4.Biedronka – ćwiczenia oddechowe. Drukujemy kartę pracy, wycinamy biedronkę i kropki. Za pomocą słomki przenosimy kropki na biedronkę (załącznik nr 3).

Biedronka-ćw. oddechowe1


5. Wyszukiwanka-R. Dla tych, którzy już zaczęli wymawiać głoskę “R” i chcą utrwalać jej prawidłową wymowę po spółgłoskach “T” i “D”. Materiał zawiera 2 karty. Na pierwszej wyszukujemy takie same elementy, a na drugiej zapisujemy ich ilość (załącznik nr 4).

Wyszukiwanka-TR,DR


Pozdrawiam serdecznie:)
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni III

Witam serdecznie Rodziców i Dzieciaki:)
Podaję materiały dla wszystkich, którzy chcą pięknie wymawiać głoskę “SZ”.
1. Na początek krótki film z instruktażem prawidłowego wymawiania głoski “SZ”, oraz propozycja kilku prostych ćwiczeń do wykonania w domu.
 
2. Karta pracy: Latawiec – ASZA – kolorowanka do wydrukowania i powtarzania logotomów (załącznik nr 1).
3. Wyszukiwanka – SZ, składająca się z dwóch kart do wydrukowania. Na pierwszej karcie wyszukujemy takie same elementy, a na drugiej zapisujemy ich ilość . Staramy się  prawidłowo wymawiać wyrazy z głoską “SZ”(załącznik nr 2) .
4. Gra Duble SZ – do utrwalania właściwej wymowy głoski “SZ w wyrazach. Zasady gry znajdują się na karcie do wydrukowania (załącznik nr 3).
Życzę miłej zabawy:)
 

Zadania z poprzednich tygodni II

Dzień dobry
Aby prawidłowo wymawiać głoski: “SZ,Ż,CZ,DŻ,R” niezbędna jest umiejętność unoszenia języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi. Dlatego zamieszczam tu kilka ćwiczeń wspomagających pionową pracę języka – do wydrukowania:
1. “Język – malarzem” – ćwiczenia pionizacji języka (Malarz-pionizacja języka)
2. “Potworki”, “Owady” – dziąsłowa wymowa głosek “T,D” – czubek języka unosimy wysoko za górne zęby. Instrukcja znajduje się na kartach pracy (inne).
Pozdrawiam
Agnieszka Białek

Zadania z poprzednich tygodni I

Dzień dobry
Aby prawidłowo wymawiać głoski: “SZ,Ż,CZ,DŻ,R” niezbędna jest umiejętność unoszenia języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi. Dlatego zamieszczam tu kilka ćwiczeń wspomagających pionową pracę języka – do wydrukowania:
1. “Język – malarzem” – ćwiczenia pionizacji języka (Malarz-pionizacja języka)
2. “Potworki”, “Owady” – dziąsłowa wymowa głosek “T,D” – czubek języka unosimy wysoko za górne zęby. Instrukcja znajduje się na kartach pracy (inne).
Pozdrawiam
Agnieszka Białek

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Dzień dobry:)
Zapraszam do kolejnych ćwiczeń logopedycznych:
1. Gimnastyka buzi i języka – Słoneczka – karty do wydrukowania na, których zawarte są polecenia (załącznik 1).
2. Ćwiczenia oddechowe – Pisanka – należy wydrukować pisankę (załącznik nr 2) i ozdoby (załącznik nr 3). Pisankę i ozdoby wycinamy. Za pomocą słomki przenosimy ozdoby na pisankę.
3. Różnicowanie słuchowe głosek SZ-S – Labirynt -Karta pracy z poleceniem – do wydrukowania (załącznik 4).
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzę wszystkim optymizmu, spokoju i duuuużo zdrowia.

szkolaedukacja.torun.pl 2024 · Wszystkie prawa zastrzeżone

Wykonanie The First